Valikko Sulje

4 lihatonta täytettä paahtoleivälle

Olen aamiaisihminen. En voi aloittaa päivääni syömättä aamiaista. Voin jopa ohittaa kahvin (!), kunhan saan jotain syötävää. Kaipaan myös paljon vaihtelua aamiaisiini. Jos olet kuin minä, niin tässä on heti useampi vaihtoehto, mitä lätkäistä aamulla paahtoleivän päälle. Alla neljä lihatonta ideaa aamiaiselle leivän täytteeksi!

Mikäli kaipaat gluteenitonta tai kokonaan viljatonta aamiaista, skippaa paahtoleipä ja kokeile piirakkamaista uunimunakasta!

1. Katkarapu-avokadoleipä

neljä lihatonta ideaa aamiaiselle leivän täytteeksi katkaravut
Chilikastikkeessa pyöritellyt katkaravut antavat potkua aamuun.

Erittäin maukas aamiainen syntyy avokadosta, katkaravuista ja chilikastikkeesta. Ainakin allekirjoittaneen kaappiin on kertynyt kokonainen armeija chilikastikepurkkeja. Katkarapujen kanssa parhaiten sopii jokin salsa verde -henkinen vihreä ja aromaattinen kastike.

Valuta katkaravut ja sekoita niihin mieleisesi chilikastike. Kaavi avokado kuorestaan, siivuta se veitsellä ja mössöä siivut haarukalla paahtoleivän päälle. Laita väliin salaatinlehti, jotta aamiaisesi näyttää erityisen luksukselta, ja lisää chilikatkarapusi päälle. Nauti!

2. Maapähkinävoi-banaanileipä

neljä lihatonta ideaa aamiaiselle leivän täytteeksi
Makean ystäväkin saa terveellisen aamiaisen maapähkinävoilla voidellulla paahtoleivällä, jonka päällä on siivutettua banaania, juoksevaa hunajaa ja siemeniä.

Makean nälkään sopii tämä yllättävän terveellinen aamiainen. Bonusterveyspisteitä tulee, jos käytät täysjyväpaahtoleipää! Levitä makeuttamatonta maapähkinävoita paahtoleivälle. Jos maapähkinävoi on kovin tönkköä, lämmitä sitä hetken aikaa mikrossa niin se notkistuu. Siivuta banaani ja asettele sopiva määrä siivuja paahtoleivälle. Lisää vähän juoksevaa hunajaa ja siemeniä, joista chian siemenet ovat kunnon superruokavaihtoehto.

3. Hummus-fetaleipä

neljä lihatonta ideaa aamiaiselle leivän täytteeksi
Terveellinen ja proteiinipitoinen aamiainen syntyy hummuksella ja fetalla täysjyväleivän päällä.

Hummuksen tekeminen itse on paitsi naurettavan helppoa, myös myös paljon edullisempaa kuin kaupasta ostettu kama. Käytä purkillinen kikherneitä ja noin kolmasosa kikherneiden nesteestä. Lisää puolikas valkosipulinkynsi, iso ruokalusikallinen tahinia eli seesaminsiementahnaa, ripaus juustokuminaa ja suolaa. Poraa koko kauneus sauvasekoittimella tahnaksi. Lisää halutessasi loraus oliiviöljyä. Jos tahna on liian tönkköä, lisää vielä kikherneiden nestettä ja poraa tasaiseksi.

Hummus on terveellistä, proteeinipitoista ja kuitupitoista. Levitä sitä aamiaisleivän päälle, murenna päälle fetaa ja jos kaapissa on tuoreita yrttejä kuten basilikaa, minttua, rakuunaa tai salviaa, niin heitä päälle luksusaamiaisen luomiseksi. 

4. Kananmuna-pinaattileipä

lihaton täyte paahtoleivälle
Aurinkoinen puoli ylöspäin, niin kuin amerikan serkut sanovat.

Lämmin ja täyttävä aamiaisleipä tehdään pinaatilla ja paistetulla kananmunalla. Halutessasi voit myös tehdä uppomunan!

Ota iso kourallinen pinaattia ja laita se kuivalle, kuumalle paistinpannulle. Liikuttele pinaattia kuumalla pannulla hetken, kunnes pinaatti nahistuu kasaan. Mausta pinaatti ripauksella suolaa ja muskottipähinää. Laita pinaatti sivuun odottamaan. 

Paista kananmuna ja mausta se ainakin suolalla. Paahda leipä, voitele se kasvislevitteellä ja kasaa pinaatit sen päälle. Nosta paistettu kananmuna leivän päälle. Suosittelen ehdottomasti jättämään keltuaisen juoksevaksi, sillä keltuaisen ja pinaatin liitto on vuosisadan rakkaustarina.

Siinä oli neljä lihatonta ideaa aamiaiselle leivän täytteeksi, kokeile ihmeessä! Minkälaisella aamiaisella sinä tykkäät aloittaa aamusi? Onko sinulla toiveita jostain aamiaisreseptistä? Kommentoi alle! 

Posted in Aamiaiset, Kaikki reseptit

Aiheseen liittyvää

1 Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *